زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

استضعاف زنان (قرآن)





در قرآن کریم در چند آیه به استضعاف زنان اشاره شده است که برای تاکید بر این است که بین آنان و دیگران در این امر تفاوتی وجود ندارد.


۱ - استضعاف زنان بنى‌اسرائيل



استضعاف زنان بنی‌اسرائیل ، با زنده‌نگه‌داشتن آنان، براى خدمت رايگان، از سوى فرعونيان: «إنّ فرعون علا فى الأرض وجعل أهلها شيعا يستضعف طـائِفة مّنهم يذبّح أبناءهم و يستحى نساءهم ...‌ .» فرعون برتريجوئي در زمين كرد و اهل آنرا به گروههاي مختلفي تقسيم نمود، گروهي را به ضعف و ناتواني مي‌كشاند، پسران آنها را سرمي بريد و زنان آنها را (براي كنيزي) زنده نگه مي‌داشت... ‌.

۲ - استضعاف زنان مکه



استضعاف زنان خداپرست و جوياى رهايى از سوى مشركان ستمگر مکّه :«وما لكم لاتقـتلون فى سبيل اللّه والمستضعفين من الرّجال والنّسآء والولدن الّذين يقولون ربّنآ أخرجنا من هـذه القرية الظّالم أهلها ...چرا در راه خدا و در راه مردان و زنان و كودكاني كه (به دست ستمگران) تضعيف شده‌اند پيكار نمي‌كنيد؟، همان افراد (ستمديده‌اي) كه مي‌گويند خدايا ما را از اين شهر (مكه) كه اهلش ‌ ستمگرند بيرون ببر ... .(برداشت ياد شده با توجّه به شأن نزول آيه است. )
برداشته شدن عقاب از زنان تارك هجرت و باقى‌مانده در سيطره كفر و ستم، به دليل استضعاف و ناتوانى آنان:
«... قالوا كنّا مستضعفين فى الأرض قالوا ألم تكن أرض اللّه وسعة ... • إلاّ المستضعفين من الرّجال والنّسآء والولدن لايستطيعون حيلة ولايهتدون سبيلا ... • فأولـئك عسى اللّه أن يعفو عنهم ... » گفتند ما در سرزمين خود تحت فشار بوديم، آنها (فرشتگان) گفتند مگر سرزمين خدا پهناور نبود ... .•مگر آن دسته از مردان و زنان و كودكاني كه به راستي تحت فشار قرار گرفته‌اند، نه چاره‌اي دارند و نه راهي (براي نجات از آن محيط آلوده) مي‌يابند •آنها ممكن است خداوند مورد عفوشان قرار دهد و خداوند عفو كننده و آمرزنده است .

۳ - پانویس


 
۱. قصص/سوره‌۲۸، آیه۴.    
۲. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج ۳، ص ۱۳۲.    
۳. نساء‌/سوره ۴، آیه۷۵.    
۴. نساء/سوره ۴، آیه ۹۷- ۹۹.    


۴ - منبع



مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۳، ص۱۳۲، برگرفته از مقاله «استضعاف زنان».    


رده‌های این صفحه : استضعاف | زنان | موضوعات قرآنی




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.